time is gold

Tuesday, May 17, 2011

sudah sekian lama tapi baru nak post

Jam menunjukkan pukul 9 pagi. Masih sempat nak sarapan ni. Aku memilih untuk makan nasi goreng dan sedikit daging goreng. Sambil makan, sambil mata menatap jam. Aku tak nak pisang berbuah dua kali. Aku risau. Takut.

Usai makan, terus turun ke tingkat bawah untuk menunggu bas. Kelihatan bas Sani Ekspress  berbaris di belakang sekali tetapi di depan pun ada jugak. Aku lebih selesa memilih bas Sani sebab selesa. Lagipun bas Sani adalah satu-satunya bas guna teknologi Jerman kalau tak silap la. Namun, aku menjadi semakin risau dan hati berdebar-debar.
Aku terus bertanya di kaunter dan terus menarik bagasi ke arah bas. Dalam hati hanya Tuhan yang tahu. Debaran jantung semakin kemuncak. Aku menarik nafas lega. Akhirnya, aku dapat juga naik bas untuk pulang ke kampung. Setelah bersalaman, aku terus naik ke tingkat atas. Kaki laju menyusun dengan gaya ayu. Pok. Kaki tersepak satu kotak besar. Semua mata memandang aku. “rano mata dok napok boleh sepak ni”. Bebel aku sendirian.  Kaki aku terasa sakit sedikit.

Aku rasa gembira sangat dapat berada dalam bas. Jam menunjukkan 9.30 pagi. Masih tidak bergerak. Aku tak kisah asal aku berada dalam bas.

Aku masih ingat. Sepatutnya aku balik Jumaat pukul 8.30 pagi. Tapi mana silapnya bas tinggal aku. Tak pernah  jadi begini selama aku menggunakan perkhidmatan bas.  Pukul 8 pagi aku sampai di seksyen 17. Masih awal jadi aku bersarapan dulu, mengisi perut yang kosong. Leka berborak hingga jam 8.30. aku bertanya di kaunter dan mengejar bas yang sedang bergerak tapi gagal.

A : awok nak gi mano?
B: jerteh.
A : bas gi jerteh lepas doh dik.
B : la ye ke? Sayo dok dengar  pun. Saya tunggu depan kat bas banyok2.
A: banyak kali kito wat  ‘announcement’. Tak kan awok dok dengar?
B : dok pun. Saya mano tau bas tu tunggu sini. Kali pertamo naik bas ni.
A: dimaafkan  sebab kali pertama. Bas ni dok g depan tu. Dia meme tunggu sini.
B : Pastu rano ni?? Dh la tak dok duit nak beli tiket lain.

Setelah berfikir dan terus berfikir. ‘deal ‘ dengan pegawai itu. Jujurnya , pegawai  ini memang baik. Seboleh-bolehnya nak tolong aku. Aku tumpang bas menuju  ke Kuala Terengganu  singgah di Hentian Putra. Nasib baik ada saudara mara terdekat.
Badan aku terhoyong-hayang. Rupanya bas bergerak keluar dari hentian dan meluncur laju ke destinasi pilihan.
Alhamdulilah, akhirnya aku sampai di rumah manis. Rindu semuanya. Rindu mak tersayang. Rindu katil besar. Rindu bilik air. Rindu tv tak kecik tak besar. Rindu Astro. Rindu anak saudara yang kadang-kadang rasa nak lempang.


p/s : terima kasih kepada pegawai berkenaan. Terima kasih kepada sepupuku, Norazlida dan NorSuhailiah sanggup ambil dan hantar sepupumu ini J

No comments: