time is gold

Thursday, May 19, 2011

sehari RM 1 juta?

Aku dengar cerita sebenarnya bukan dengar tapi terbaca artikel yang cerita Kongsi arahan David Teo dapat RM 7 juta dalam masa 7 hari. Maknanya sehari RM 1 juta. Aku adalah salah seorang penonton di panggung. Hari pertama pelancaran cerita tu, aku sudah bergegas ke Jusco Bukit Raja,Klang  untuk menontonnya.

Pukul 1.15 tengah hari, aku bersama rakan, John bukan nama sebenar,tapi seorang perempuan yang pandai masak sampai di Jusco. Dihantar oleh Mr.Salam. terima kasih daun keladi. Tanpa melengahkan masa terus menghayun kaki ke tangga bergerak ( escalator). Wah ada ‘sales tapi duit tak berapa banyak nak membeli-belah. Tidak hirau dengan ‘sales’ tersebut.

Panjangnya barisan. Tak da barisan yang pendek ke?
A: cah,mu tunggu sini aku nak tengok ada cite gapo??
B : ok.( sambil masuk barisan)
Setelah sekian lama menilik cerita yang menarik, si John datang.
A : cah, cerita Kongsi ada la.
B : ada??semalam check dalam internet tak dok. Pukul berapo?
A: pukul 2.45 p.m. ( terus masuk barisan bersama aku)
B: pelik la. Bakpo dalam internet tak dok?
A :tu la pasal.

Sampai di kaunter.

A: kak nak tiket Kongsi 2. Pukul 2.45. berapa?boleh guna student card?
Kak:  rm 22. Tak leh guna student card sebab cerita baru keluar.
A: oo.ingat dapat guna student card.

Aku masih tak puas hati. Sebab RM 11 terlalu mahal untuk menonton cerita Melayu. Pada mulanya nak tengok Fast and Furios 5. Tengok cerita luar negara memang berbaloi. Bagi aku cerita dari luar tak pernah mengecewakan. Tapi apakan daya. Aku orang Malaysia mesti menyokong industri tanah air. Kalau aku tak sokong, siapa nak sokong?

Bila da masuk panggung,boleh pulak tempat aku ada orang duduk sebab nombor sama. Ok tak pe. Aku mengalah duduk di tempat lain. Tiba-tiba datang tuan empunya ‘seat’ tersebut. Mengalah lagi. Aku berpindah ke sebelah lagi. si perampas tempat aku tak nak bergerak. Dah la kau tu lelaki. Geram je.
Tanpa diduga, datang sekumpulan ‘geng’ datang memenuhi sebelah aku. Seorang member dorang tak da ‘seat’. Alamak. Aku nak duduk kat mana. Bincang dan ‘deal’ dengan si mamat dan keluar ke kaunter tiket semula. Cerita dah ‘start’.

Rupa-rupanya salah ‘print’ tiket. Patut si lelaki tersebut no 18. Bukan 13. Baru nak mintak balik duit kalau tak da tempat. Hehehe. Dapat duduk dengan tenang. Menonton dengan gelak ketawa beramai-ramai. Kerana lakonan Sam kelakar dengan lorat Kelate yang tak best. Sebab orang luar cakap kelate.

Aku bagi 3 stars la cerita ni. Jalan cerita yang biasa sahaja. Tapi berjaya dengan terselit lawak yang boleh buat orang gelak. Jadi tak da la bosan sangat. ‘ending’  tak berapa best. Dengr cerita ada Kongsi 2. Sebab tu ‘ending’ macam tergantung. 

No comments: