time is gold

Monday, May 23, 2011

aku kerani je

Allahuakbar. Allahuakbar. Nada alarm handphone aku berbunyi.  Lagu Always Be There nyanyian Maher Zain. Tersentak sedar terus bangun. Malas bukan kepalang. Tapi aku gagahi jua. Adab tinggal di rumah orang kena jaga. Orang pun bukan sapa tapi mak saudara aku sendiri. Tapi sebagai anak dara tak manis bangun lambat. Rezeki payah masuk.

Memilih baju yang sesuai ke pejabat. Baju kurung. Baju kebangsaan. Bagi aku lebih selasa selesa dan cantik dipandang. Chewah. Hati berdebar-debar. Hari pertama bekerja. Kerani. Moklin Sdn.Bhd. company pak cik aku. Segan mula terasa  kerana company pak cik. Kalau mak cik tak pe sebab  adik mak aku.

Terasa kekok bila berbual. Aku lebih suka berdiam diri. Mungkin hari pertama. Belum bertemu keserasian. Tapi aku bertanya serba sedikit kerja yang akan aku buat. Tak banyak. Pergi bank. Tulis payment voucher. Resit. Catat. Siap.

Otak mula merewang memikirkan yang aku suka tempat kerja ini. Ada Jusco. Aku boleh merayau. Tapi sendirian. Aku kena berdikari. Belajar berdikari untuk masa depan. Tak sabar untuk menempuhi hari kedua. Semoga banyak ilmu yang diperolehi.

p/s : cerita kongsi arahan Farid Kamil bukan David Teo.

No comments: