time is gold

Friday, December 23, 2011

Study week bermula

Sakit hati bila alarm berbunyi. Bingit telinga dibuatnya.Kemalasan tahap maksimum.Sepatutnya tak da kelas di pagi Jumaat yang indah. Tetapi masa selalu mencemburui kita. Leka dan lalai sehingga tidak sedar masa sudah tamat. Oleh itu kelas itu disambung pada hari ini.

Kalau mengikut sifat malas memang rugi.Tak dapat apa-apa.Jadi malas atau tak aku terus bersiap untuk ke kelas.Memandangkan hari ini kelas terakhir untuk sesi September 2011-Januari 2012. Alhamdulilah.
Tapi ianya belum berakhir kerana aku harus mengharungi peperiksaan akhir tahun.

Study week bermula. Adakah belajar atau menghabiskan masa dengan sia-sia? Tepuk dada tanya diri sendiri.I will do my best for get the best result. Chewah gitu :)

HM221 5C ( We are a big family :p )

Friday, December 16, 2011

jangan suka merungut

2 minggu sebelum menjelang peperiksaan adalah minggu yang memenatkan.
jiwa memberontak.jiwa berkecamuk.pening.tak cukup tidur.stress.
itu sudah menjadi kebiasaan aku sebagai student.
bersyukurlah kita masih dapat merasai itu semua :)





p/s: images from mr google :)

Wednesday, November 30, 2011

Monday, November 28, 2011

Happy Sunday

Pagi Ahad,hari minggu. Sepatutnya hari untuk berehat di rumah setelah Sabtu berpenat lelah menganjurkan Seminar Grooming Embraces Personality ''Dare to Impress". Anjuran dari kelas HM 221 5A dan 5C untuk subjek Proffesional Development. 

Agak mendapat sambutan. Dengan kehadiran speakers iaitu En.Feriz Omar selaku President PROWARIS dan suami kepada Fifi ( Personaliti TV3) dan juga Rina Salleh ( Juara Gadis Melayu musim ke-3). 
Alhamdulilah,semuanya berjalan dengan lancar. Madam selaku lecturer kami jugak memuji. Mungkin akan mendapat markah yang tinggi. Mudah-mudahan. Amin :)

Kebetulan pula, kawan aku dari Terengganu dan Melaka menyertai seminar itu. Mereka pernah sekelas dengan aku sewaktu diploma di UiTM Alor Gajah. Pernah juga satu group assignment. Mana mungkin melupakan mereka setelah datang dari jauh. Mengambil masa yang ada untuk meluangkan masa bersama-sama. 

Menonton wayang mungkin aktiviti biasa bila keluar bersama rakan. Twilight : Breaking Dawn,Part 1. Oh aku sudah jatuh cinta dengan cerita ini. Memang aku tak pernah layan cerita ni dari awal, Tapi mulai sekarang aku akan follow cerita ini. It was awesome. Tak sabar aku mahu menonton part 2. Yieha. 
Menyanyi melalak juga kami lakukan. Dan selepas itu makan untuk mengisi perut juga window shopping.


Sebelum menonton

selepas menonton

Shamira (kiri) dulu dip sama2 tapi lain kelas sekrang dia ambik hotel


Ole-ole Shah Alam seksyen 18

karaoke time

dari kiri :eyza ( dip sama2 dan sekelas) sekarang satu kelas ng shamira.
dari kiri husna, saya, eamy ( melaka), shamira,eyza dan mira (terengganu)

dulu belum berpunya,sekarang sudah berpunya

dari kanan : hani sekelas dr dip sampai sekarang juga housemate.


dari kanan : husna classmate dari dip sampai sekarang.housemate juga

kami memang suka bergambar

dan kami lagi :)
p/s : terima kasih eyza, shami, mira,eamy, husna dan hani. semoga persahabatan terikat selamanya.
       thanks shami sudi ambik dan hantar :)
       

Saturday, November 26, 2011

tahun baru?2012 ke?

Alhamdulilah.
Hari ini aku masih bernafas,
masih dapat melihat,
masih dapat merasa,
masih dapat bercakap,
masih dapat mendengar
dan masih sihat anggota badan.
Syukur padaMu Ya Allah.

Aku memohon semoga di tahun baru ini (1433) memberi aku sinar supaya aku lebih mendekatiNya.
Insya Allah.

Mari kita tutup buku lama, dan buka buku baru.
Semoga buku baru kita dipenuhi dengan manik-manik cinta kepadaNya.
Insya Allah.

sumber google 

Friday, November 11, 2011

Aku dengar mak

Pagi tadi selepas Subuh,kakiku terus melangkah ke dapur. Aku tak pasti kenapa begitu rajin.
Mungkin kerana hari ini hari terakhir berada di rumah. Cuti sudah habis bro. Dan esok aku akan kembali ke tempat aku menimba ilmu.

Aku mencari-cari apa yang boleh dibuat untuk sarapan pagi ini. Nasi semalam masih banyak. Kebetulan ikan goreng dan daging masih ada. Aku hancurkan ikan dan potong daging kecil supaya senang dimakan. Aku sediakan bahan untuk membuat nasi goreng. 

Klang Klatung Klang Kaltung. Sudip berbunyi pabila berlaga dengan kuali.
Mak dan akak aku datang menjenguk sambil bertanya,'masok gapo tu? (masak apa tu).
'Buat nasi goreng tapi dok tau la sedap ko dok( buat nasi goreng tapi tak tahu la sedap ke tak)',jawabku.
'Sedap la tu kalu moksu masok.( sedap la tu kalau maksu masak) sambil gelak.

Setelah siap aku hidangkan mak aku. Aku pun turut makan bersama mak aku sambil berbual-bual.
Macam-macam cerita ada. Sesekali mak aku memberi syarahan percuma dan nasihat. Aku sekadar diam dan makan perlahan-lahan.Tiba-tiba sampai satu part,

mak : biarlah ore buat jahat ko kito jangan kito balas. dok baik.buat doso jah.
         ( biarlah orang buat jahat kat kita tapi kita jangan balas balik. tak baik.dapat dosa je.)

Aku terdiam. Insya-Allah mak,aku akan ingat pesanan mak. Mak aku selalu berpesan itu berpesan ini. Aku dengar. Kadang-kadang aku buat,kadang-kadang aku lalai. 

Ya Allah,Jauhilah aku dari kemungkaran dan ampunilah dosaku Ya Allah. Amin.


sumber google

Sunday, October 30, 2011

umur makin meningkat,ibadat tingkatkan tak?

Hari ini hari Ahad bersamaan 30 Oktober 2011.
Genaplah saya 22 tahun..

Ok.Bye.
Terima kasih :)

gambar tak berkenaan :)

Friday, October 21, 2011

jom rebut emas

Orang kata masa itu emas. Tapi kenapa kita tidak  mahu merebutnya?
Kenapa kita suka mempersiakan masa ?

Masa terus berlalu. Sedar tak sedar hari ini sudah 21 Oktober 2011.

Masa berjalan tanpa kita sedari.
Hargailah masa. Hargai 'emas' kita.

sumber google

Saturday, October 15, 2011

Semoga kau....

Selamat hari lahir kawan,sahabat,teman.
Nurul Husna Zulkifli.

Aku ingin mengucapkan :

1. Semoga panjang umur
2. Semoga murah rezeki
3. Semoga bahagia selalu
4. Semoga berjaya dalam hidup
5. Semoga dapat apa yang diiginkan
6. Semoga cepat bertemu jodoh
7. Semoga dapat kuruskan badan.Hahaha
8. Semoga sihat selalu
9. Semoga kita berkawan selamanya
10. Semoga kau tidak lupakan aku


dapat brownies dari pakwe.jeles.

Friday, October 14, 2011

Fakta menarik mengenai Wanita


  1. Bila seorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
  2. Bila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.
  3. Wanita susah untuk mencari sesuatu yang dia benci tentang orang yang paling dia sayangi (karena itu banyak wanita yang patah hati bila hubungannya putus di tengah jalan).
  4. Jika seorang wanita jatuh cinta dengan seorang lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di pikirannya walaupun ketika itu dia sedang bersama dengan lelaki lain.
  5. Bila lelaki yang dia cintai merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!
  6. Wanita memang menyukai pujian tetapi selalu tidak tahu cara menerima pujian.
  7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang menyukai kamu setengah mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar dengannya karena ada satu semangat dalam diri wanita yang kamu tidak akan tahu bila dia telah membuat keputusan, dia akan melakukan apa saja.
  8. Jika seorang gadis sedang menjauhkan diri darimu setelah kamu tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika. Jika kamu masih ingin menganggap dia seorang kawan, cubalah tegur dia secara perlahan-lahan.
  9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
  10. Jangan sesekali beritahu kepada perempuan tentang apa yang membuat mereka langsung merasa tidak berguna.
  11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.
  12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya sedang memberikan respon positif, misalnya menghubunginya melalui telepon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebenarnya dia akan berteriak kerana gembira dan tak sampai sepuluh minit, semua kawan-kawannya akan mengetahui berita tersebut.
  13. Sebuah senyuman memberi seribu arti bagi wanita. Jadi jangan senyum sembarangan kepada wanita.
  14. Jika kamu menyukai seorang wanita, mulailah dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu lebih dalam.
  15. Jika seorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia karena dia memang tak berminat denganmu.
  16. Tetapi jika dalam waktu yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.
  17. Jangan sesekali meneka apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!
  18. Setelah seorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya mengapa aku tidak bertemu lelaki ini lebih awal.
  19. Kalau kamu masih mencari-cari cara yang paling romantis untuk memikat hati seorang gadis, bacalah buku-buku cinta.
  20. Bila setiap kali melihat foto bersama, yang pertama dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian barulah dirinya sendiri.
  21. Bekas kekasihnya akan selalu ada di pikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat yang teristimewa di hatinya!!
  22. Satu ucapan ‘Hai’ saja sudah cukup menceriakan harinya.
  23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.
  24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata untuk memikat kawan mereka yang lebih cantik.
  25. Cinta berarti kesetiaan, jujur dan kebahagiaan tanpa syarat.
  26. Semua wanita menginginkan seorang lelaki yang dicintainya dengan sepenuh hati.
  27. Senjata wanita adalah airmata!!
  28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya memberi surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kata-kata romantik). Mereka akan terharu dan merasakan bahwa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tidak akan ragu-ragu terhadapmu.
  29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang memberi perhatian padanya dan baik terhadapnya. So, kalau ingin memikat wanita pandai-pandailah.
  30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita karena apa yang mereka inginkan hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.



P/s : sumber google

Tuesday, October 11, 2011

nak kahwin lepas degree la..eh tak2 kahwin umur 25 la..

Pagi tadi hujan. Membuatkan aku makin menarik selimut seperti hantu bungkus.
Dengan daya yang malas aku tetap bersiap untuk menimba ilmu.

Hujan masih renyai. Area Astana Alam 2 sunyi. Mugkin penghuni juga masih lena diulit mimpi dengan kedinginan pagi.

Seperti biasa waktu pagi, kami jarang berbual. Mood pagi. 
Radio dibuka. Kedengaran siaran Era.

'Saya ada kat KL.Isteri ada kat JB. Cerita seorang pendengar Era.
'Saya call dia tak jawab. Saya message dia tak reply'.
 
 
Kenapa? tanya aznil.
'Saya kena gantung kerja. Dianayai oleh kawan saya sendiri'.
'Semua kerja saya buat. semata-mata nak duit. Tak kesah la RM 10 ke RM 5 ke.Semua kerja saya buat'.
'Awak ada anak tak?. Tanya Aznil lagi.

'Ada.sorang je.saya rindu anak dan isteri saya. Saya malu sebab mak mertua saya pandang saya serong. Saya tak da kerja'. Suara dia seperti sebak.

;Awak sepatutnya tunjuk effort awak. Barulah mak mertua kesian. Mungkin dia akan faham situasi awak'. Aznil memberi nasihat kepada pendengar tersebut.

kami yang mendengar terus bersuara. 

Sedihnya. Tak kan dia tak cerita kat isteri dia? 
 Tak kan isteri dia tak faham?

Pelbagai persoalan timbul dari kami. 

Aku berfikir sejenak. Kahwin bukan senang. Banyak benda yang harus dipelajari.  Banyak dugaan dan rintangan. Terfikir jugak orang yang berkahwin muda. dan yang masih belajar. Macamana mereka lalui hidup  mereka? Mungkin mereka dari keluarga berada. Tiap-tiap bulan duit masuk.

Aku yang belum berkahwin sudah merasai kepritan hidup apatah lagi bila berkahwin di usia yang muda yang belum mengenali dunia sepenuhnya

Tapi siapa aku untuk menolak  jika jodoh telah tertulis untuk aku berkahwin di usia muda?

sumber google

Saturday, October 8, 2011

siapa kau?

siapa kita mahu menghukum sesama kita?
terus menerus menyalahkan orang.
tiada peluang untk bersuara.
terus menerus menuding jari menyalahkan orang.

sumber google

Thursday, October 6, 2011

Spontaneous Thursday # 1

Tiba masa untuk sibukkan diri menyiapkan tugasan-tugasan yang berlambak.
Tiada masa untuk bermain dan berfoya-foya.Noktah.

Sunday, October 2, 2011

Friday, September 30, 2011

jangan lupa dia

Bunga raya telah dipilih menjadi bunga kebangsaan pada 28 Julai 1960 oleh Perdana Menteri Almarhum Tunku Abdul Rahman Al-Haj.

Pemilihan bungat tersebut kerana bunga raya melambangkan keteguhan politik dan ekonomi serta melambangkan keberanian  menempuh cabaran. ( dulu ye la, sekarang tak kot)

Selain itu kerana bunga raya mempunyai lima kelopak simbolik dengan rukun negara kita. ( Siapa tak tahu rukun negara sila ke negara lain)

Dari segi warna bunga,bentuk dan ukuran pula menjadi  lambang pelbagai bangsa,agama dan kebudayaan  yang harmoni di negara kita.

Sebab itu bunga raya telah terpilih dan bukannya bunga mawar,melur atau kenanga.

Tapi ada lagi ke orang tanam bunga raya ni? 


.

Thursday, September 29, 2011

Spontaneous Thursday # 1

Minggu ke 3.

Tekan clutch tukar gear 3.
Terus maju ke depan. Jangan reverse.
Assigments menunggu.

sumber google

Monday, September 26, 2011

selamat pagi

Bangun pagi,

gosok gigi,cuci muka dan mandi,
minum susu makan roti,
lalalalaa.


Lagu yang pernah dinanyikan ketika zaman mula mengenali ABC dan 123.
sesuai untuk aku yang tengah bangun pagi sekarang.

Jadual telah berubah. Sepatutnya hari Isnin tiada sebarang kelas tiba-tiba telah bertukar.
bermula 11.30 pagi  dan berakhir 4.30 petang.



SeLamaT Pagi SeMua. Semoga hari ini lebih baik dari hari sebelumnya. Insya-Allah.

Saturday, September 24, 2011

KL Gangster vs Nur Kasih The Movie

Keletuk keletak. Bunyi sudip berlaga dengan kuali. Siapa yang masak pagi-pagi ni?

Aku membuka tombol pintu dan menuju ke dapur. Husna,kawanku telah menyiapkan sarapan pagi. Nasi goreng dan teh. Satu kombinasi yang sesuai,pendapat aku la.

'Husna,bagusnya ko. Siap masak lagi. Thanks'.
'Tak da menda la weh. Biasa2 je'. Tersipu malu.

Lebih kurang 10 lebih,aku bertolak ke UiTm Shah Alam bersama dua rakan sekelasku. Tujuan utama untk berjumpa Ketua Program ( KP). Sempat juga mengimbas kenangan di area situ. Kafe Oren tempat yang kami selalu lepak. Setelah urusan selesai dengan KP  aku menuju ke kolej Melati untuk berehat seketika di bilik memberku. sSempaNama biasa bagi aku kerana aku pernah menginap di situ. Blok 4B. Walau hanya satu sem di sana tetapi tetap tersimpan 1001 kenangan manis dan pahit.

Dataran Cendikia ( betul ke) atau dikenali DC masih meriah seperti dulu. Kedai-kedai makan sudah dipenuhi dengan peniaga. Rindu bila teringat kembali. Memberku mengajak ke tempat yang murah.3 lauk RM 4.50. Kalau di Puncak mahu RM 5. Jauh berbeza.

Kaunter Bank Islam sudah di buka di kolej Teratai. Mungkin tempat lain jga berubah. Aku tidak sempat menjelajah semua tempat.

memberku menghadiri satu perjumpaan. Tinggal aku bersendirian di bilik. Dia 'bekalkan' aku laptop dan movies. KL Gangster dan Nur Kasih The Movie jadi pilihanku.

KL Gangster. Takut dan ganas. Risau aku jika aksi-aksi itu menjadi ikutan di alam realiti walhal memang betul berlaku. Itulah gejala masalah yang berlak di negara ini. Salah masuk kawasan,gaduh. Orang tak cari pasal,sengaja buat pasal. Kerana duit, sanggup membunuh. Ada duit,ada kuasa. 


sumber google




Nur Kasih The Movie. sebuah cerita yang menghayat hati. Pabila perkhawinan diredhai,walau apa yang terjadi, ia tetap bersama. Kasih sayang yang wujud kerana Allah sanggup lakukan apa saja untuk pasangannya.Setiap yang berlaku ada hikmah sebaliknya. Jika kehilangan sesuatu,Tuhan telah mengantikan dengan benda lain. Kesanggupan dan kesetiaan sepasang suami isteri seolah-olah aku lah mereka. Aku mahukan keluarga yang bahagia dan diredhai Allah.

Tersedar rembesan air mata bercucuran. Aku cepat-cepat mengelapnya.

sumber google

Thursday, September 22, 2011

Spontaneous Thursday

facebook bertukar lagi?
aku sudah pening. rasa hilang mood untuk membuka facebook.

Monday, September 19, 2011

pink la pulok

Header baru.
Dibuat oleh si comel. terima kasih diucapkan.

Header bertukar,maka template pun bertukar.
Merah jambu dan perempuan memang tak dapat dipisahkan.
terima kasih si cantik.

Azam terkubur begitu sahaja

Cuaca di luar redup. Hujan baru sahaja membasahi bumi. Waktu yang seronok untuk berehat dan berguling-guling di atas tilam yang empuk. Tapi aku abaikan perasaan itu.

Seminggu berlalu. Hari ini minggu kedua. Assignments telah beratur untuk disiapkan. Aku akur. Lumrah seorang pelajar.

Azam aku setiap semester baru. Mahu menyiapkan assignments awal. Tak nak buat kerja last minute.Study awal-awal.

pabila laptop di on. Facebook menjadi pilihan. baca sampai keluar "There are no more posts to show
right now".ok done.

Blogwalking. Baca entry-entry yang di follow.

Assignment? Tunggu dulu. Lambat lagi.Masa masih ada. Rilek.

jangan jadi macam ni sudah
sumber: google

Sunday, September 18, 2011

nak kaya tak ?

Al-kisah ada seorang budak.
Dia selalu tersenyum apabila melihat tabung masjid. Perilaku itu menyebabkan imam masjid itu berasa curiga dan hairan.

Pada suatu hari, imam tersebut berkesempatan menanyakan budak tersebut,
'wahai budak kenapa engkau suka tersenyum bila melihat tabung masjid itu?

lantas, budak itu menjawab,
'cikgu saya kata senyum itu sedekah. saya tak da duit jadi saya sedekah senyuman je kat tabung tu'.


sumber google



Friday, September 16, 2011

bendera berkibar di angkasa

Salam 1 Malaysia dan Selamat Menyambut Hari 1 Malaysia.

sumber google





Bendera Malaysia dicipta pada tahun 1947.
Ilham untuk menamakan Jalur gemilang ialah Datuk Hashim Mat Idris.

sumber google

Tuesday, September 13, 2011

aku masih di situ

pagi yang ceria. kelas yang padat.
sumbatkan serba sedikit ilmu. setelah 4 bulan otak kosong yang hanya penuh dengan keriangan diisi serba sedkit ilmu pengetahuan.

'saya nak test power otak awak samada tahu atau tidak tentang human resource'.kata lecturer Human Resource Management in Hospitality Industry'

awak tahu apa financial?kenapa orang banyak duit tapi masih buat loan?apa kegunaan loan?tanya lecturer Hospitality Financial Management.

apa yang awak inspect dalam kelas hospitality  research method?apa tajuk research awak?

pelbagai soalan diajukan.aku masih di situ. masih merenung lecturer. masih belum bersedia.

sumber google